Friday, December 4, 2009

Rahsia Di Sebalik Berwuduk



1. Ketika berkumur, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah,ampunilah dosa mulut dan lidahku ini'.

Penjelasan nombor 1 : Kita hari-hari bercakap benda-benda yang tak berfaedah.


2. Ketika membasuh muka, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, putihkanlah muka ku di akhirat kelak, Janganlah Kau hitamkan muka ku ini'.

Penjelasan nombor 2 : Ahli syurga mukanya putih berseri-seri.


3. Ketika membasuh tangan kanan, berniatlahkamu dengan, 'Ya Allah, berikanlah hisab-hisab ku ditangan kanan ku ini'.

Penjelasan nombor 3 : Ahli syurga diberikan hisab-hisabnya di tangan kanan .


4. Ketika membasuh tangan kiri, berniatlah kamu dengan, 'Ya Allah, janganlah Kau berikan hisab-hisab ku di tangan kiri ku ini'.

Penjelasan nombor 4 : Ahli neraka diberikan hisab-hisabnya di tangan kiri .


5. Ketika membasuh kepala, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, lindunganlah daku dari terik matahari di padang Masyar dengan Arasy Mu'.

Penjelasan nombor 5 : Panas di Padang Masyar macam matahari sejengkal di atas kepala.


6. Ketika membasuh telinga, berniatlah kamu dengan,'Ya Allah, ampunilah dosa telinga ku ini'


Penjelasan nombor 6 : Hari-hari mendengar orang mengumpat, memfitnah dll.


7. Ketika membasuh kaki kanan, berniatlah kamu dengan.'Ya Allah, permudahkanlah aku melintasi titian Siratul Mustaqqim'.

Penjelasan nombor 7 : Ahli syurga melintasi titian dengan pantas sekali..


8. Ketika membasuh kaki kiri, berniatlah kamu dengan,'Ya, Allah, bawakanlah daku pergi ke masjid-masjid, surau-surau dan bukan tempat- tempat maksiat'.

Penjelasan nombor 8 : Qada' dan Qadar kita di tangan Allah.



Ramai di antara kita yang tidak sedar akan hakikat bahawa setiap yang dituntut dalam Islam mempunyai hikmahnya yang tersendiri.
Pernahkah kita terfikir mengapa kita mengambil wuduk sedemikian rupa?

Pernah kita terfikir segala hikmah yang kita perolehi dalam menghayati Islam?

Pernahkah kita terfikir mengapa Allah lahirkan kita sebagai umat Islam?

Thursday, November 19, 2009

Majlis Pembubaran JK BISA 2009 & Majlis Pelantikan JK BISA 2010 (MPPJB)

SALAM...
SEMUA WARGA ASRAMA IPG KAMPUS PEREMPUAN MELAYU, MELAKA DIJEMPUT MENGHADIRI
"MAJLIS PEMBUBARAN JK BISA 2009
&
PELANTIKAN JK BISA 2010"

TARIKH : 19 NOVEMBER 2009
MASA : 9.00 MALAM
TEMPAT : BALAI ISLAM SAIDATINA AISYAH (BISA), IPG KPM



"JOM TENGOK PENERAJU KEPIMPINAN BISA YANG BARU"

* Makanan disediakan untuk semua guru pelatih

SOAL JAWAB : to MERPATI

SOALAN :
ana teringin nak tahu.. kot2 ada yang boleh jawab.. katakan kita terbangun lambat.. kemudian..tengok2 dah masuk waktu syuruk..waktu syuruk haram sembahyang kan?tapi...subuh dah tertinggal nie.... ana kena qadar lepas waktu syuruk ke??kemudian..mungkin ada dikalangan sahabat tak tahu..main sembahyang aje.jadi macam mane nak tegur nak bagitahu?apalagi ana yang berat mulut.kalu ada situasi mcm tu...ape ana nak buat ye...kakak2 ..jawab ye..

JAWAPAN :
Alhamdulillah...Kami akan cuba menjawab soalan merpati dengan kadar kemampuan yang ada, Insyaallah....selepas pertanyaan dan beberapa rujukan di buat :

Solat tidak boleh dilewatkan diluar batasan waktunya. Firman Allah swt :-

"Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. " [al-Nisa' : 103]

Pengecualian cuma diperbolehkan jika seseorang itu lupa atau pun tidur. Hendaklah dia segera menunaikan solat sewaktu dia ingat atau pun sewaktu dia bangun tidur, Sabda Nabi :saw :-

"Barangsiapa yang terlupa solat maka hendaklah dia bersolat sebaik sahaja dia ingat, dan tidak ada kifarat yang lain melainkan itu" [Hadith Riwayat Muslim]

Waktu solat bagi orang yang sedemikian adalah pada waktu dia ingat. Maksudnya, tidak kira waktu mana ia berada, bila mana dia ingat, maka dirikan solat.

Didalam sebuah hadith yang panjang yang diriwayatkan oleh Abu Qatadah ra menceritakan bagamana Rasululah :saw dan sahabat2 tidur dan tertinggal waktu solat Fajar/subuh semada didalam permusafiran. Mereka cuma sedar semasa matahari naik dan Abu Qatadah berkata :

"Maka Bilal pun mengazankan solat, maka Rasulullah :saw bersolat 2 rakaat, kemudian baginda bersolat fajar, sebagaimana baginda melakukan pada setiap hari" [Sahih Muslim #681].

Dalil ini menunjukkan, yang paling penting adalah segera menunaikan solat, walaupun matahari sedang naik. Imam al-Nawawi didalam mensyarahkan hadith ini mengatakan bahawa perkataan"sebagaimana baginda melakukan pada setiap hari" menunjukkan cara solat yang tertinggal dilakukan sama sahaja dengan biasa seseorang itu melakukannya.

Kesimpulan : segera menunaikan solat Fajar bila mana terbangun dari tidur. Yang haram ialah, sengaja bersolat pada waktu yang diharamkan bersolat tanpa sebab, atau melambat2 solat fajar sehinggalah matahari naik.

wallahualam

cara untuk menyebarkan maklumat ada pelbagai cara...mungkin boleh diadakan perbincangan dengan sahabat anda atau suruh mereka rujuk blog BISA...

wassalam

Monday, November 16, 2009

rahsia SOLAT AWAL WAKTU

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.


Waktu subuh
Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi

Waktu Zuhur
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.

Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Waktu maghrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang

Waktu isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya . Wallahua'lam..

Friday, November 13, 2009

Saturday, November 7, 2009

BITTAUFIK WA AN-NAJAH FI AL-IMTIHAN

SALAM IMTIHAN JK BISA 2009 ucapkan kepada semua guru pelatih IPG Kampus Perempuan Melayu, Melaka...Semoga segala usaha anda dirahmati dan diredhai ALLAH..Periksa juga tapi jangan lupa periksa jadual anda bersama ALLAH..Nikmatilah nikmat sebenar peperiksaan dunia dan tunggulah keputusannya di akhirat...Semuanya di tangan anda...

Hai manusia, sesungguhnya kamu telah bekerja bersungguh-sungguh menuju Tuhanmu, maka pasti kamu akan menemuiNYA (84:6)

SELAMAT BERMUJAHADAH!!!

MAJLIS JAMUAN JAWATANKUASA BISA 2009

Pada 27 Oktober 2009 yang lalu, Biro Tugas-Tugas Khas telah mengadakan jamuan akhir tahun AJK BISA 2009. Program bermula pada pukul 4.00 petang di BISA dengan solat Asar berjemaah dan bacaan al-Mathurat yang telah diketuai oleh presiden BISA sendiri.
-BACAAN AL-MATHURAT-

Semua JK BISA berkumpul di perkarangan BISA dan setiap biro dikehendaki memakai pakaian t-shirt untuk bersama-sama menjalani aktiviti yang telah dirancang oleh biro Tugas-Tugas Khas. Setiap biro bersama-sama dengan PIC biro masing-masing iaitu ahli majlis tertinggi yang telah dilantik untuk membantu biro dalam melancarkan setiap program yang dijalankan.
-AKTIVITI WACANA-
-TONGKAT SI BUTA-
-SEHATI SEJIWA-

Antara aktiviti riadah yang telah dijalankan ialah aktiviti ‘sehati sejiwa’, ‘wacana’ dan ‘tongkat si buta’. Tujuan utama aktiviti ini diadakan untuk mengeratkan lagi ukhwah antara JK BISA terutamanya majlis tertinggi bersama dengan ahli jawatankuasa. Pada malamnya pula, selepas solat Maghrib berjemaah. Kuliah maghrib istimewa telah dijalankan. Pengisiannya telah disampaikan oleh pensyarah penasihat BISA merangkap Ketua Jabatan JAPIM iaitu Ustaz Mat Nawi bin Mat Jusoh. Selepas solat isyak berjemaah di BISA, majlis penutupan Jamuan JK BISA dihadiri yang telah dihadiri oleh pensyarah penasihat BISA iaitu Ustaz Mat Nawi b Mat Jusoh, Ustaz Ariffin bin Salleh dan Encik Puad bin Johar dan semua guru pelatih Pengajian Agama ambilan Jan 09 bermula. Majlis dimulakan dengan ucapan aluan oleh pengerusi majlis dan diteruskan dengan ucapan presiden BISA, saudari Norzarina binti Kamarudin dan disusuli ucapan oleh pensyarah penasihat JK BISA, Ustaz Mat Nawi bin Mat Jusoh. Majlis diteruskan dengan penyampai hadiah untuk aktiviti yang telah dijalankan pada sebelah petangnya dan menyampaian cenderamata kepada semua pensyarah penasihat BISA dan JK BISA. Majlis ini selesai dalam pada jam 11.30 malam.

-BIRO EKONOMI-
-BIRO KEGIATAN LUAR-
-BIRO KESENIAN DAN KEBUDAYAAN ISLAM-

-BIRO USRAH DAN TARBIYAH-

MINGGU CERIAKAN BISA 2009- IPG KAMPUS PEREMPUAN MELAYU

Bermula pada 20 Julai hingga 23 Julai 2009, Ahli Jawatankuasa BISA iaitu Biro Kebersihan, Keceriaan dan Keselamatan ( 3K ) telah menganjurkan Minggu Ceriakan BISA 2009 IPGM Kampus Perempuan Melayu. Rasionalnya minggu ini diadakan adalah untuk mendedahkan kepada para guru pelatih tentang peri pentingnya konsep kebersihan dan keceriaan tempat kita beribadat. Sehubungan dengan itu , jalinan ukhwah juga dapat dieratkan lagi dengan melakukan kerja-kerja kebersihan dan keceriaan ini secara bergotong-royong.
-kawasan Balai Islam Saidatina Aisyah, IPG KPM-

Objektif dan matlamat program ini dianjurkan ialah melahirkan guru pelatih yang dapat menjaga kebersihan dan keceriaan BISA bersama-sama. Selain itu, dapat memahami konsep kebersihan, keceriaan serta tanggungjawab menjaga tempat beribadat. Seterusnya, memberi pendedahan bahawa kebersihan dan keceriaan bukan sahaja di bahagian dalam BISA tetapi di bahagian luar BISA juga perlu dijaga. Melalui program ini juga guru pelatih dapat menjalin ukhuwah yang lebih erat sesama guru pelatih dalam melakukan kerja-kerja kebajikan serta dapat mengimarahkan Balai Islam Saidatina Aisyah dengan aktiviti-aktiviti yang digariskan oleh Islam.
Majlis perasmian Minggu Ceriakan BISA 2009 ini telah dilancarkan pada 20 Julai 2009 iaitu pada hari Isnin. Majlis perasmian bermula pada pukul 7.40 pagi selepas perhimpunan pagi.
-majlis perasmian di BISA-

Minggu Ceriakan BISA 2009 ini telah dirasmikan oleh Ustaz Ridzuan yang menggantikan Ustaz Mat Nawi yang tidak dapat hadir. Pelbagai aktiviti telah dijalankan sepanjang minggu ini. Antara aktiviti yang telah dirancang ialah melabel rak buku, mencipta penanda, aktiviti gotong-royong membersihkan BISA dan menanam pokon roselle. Semua aktiviti ini dijalankan pada waktu petang pada pukul 4.45 petang. Rasionalnya semua aktiviti dijalankan pada waktu petang ialah supaya tidak menganggu waktu kuliah.
-ucapan pengerusi BISA-

Namun, aktiviti yang telah dirancang ini hanya berjalan separuh jalan sahaja dan terpaksa ditangguhkan kerana wabak Influenza A ( H1N1) telah merebak dan IPGM Kampus Perempuan Melayu juga telah ditutup selama seminggu. Semua aktiviti yang dirancang tidak dapat dijalankan kerana semua guru pelatih tidak dibenarkan keluar dan semua aktiviti dibekukan bagi mengelaka wabak ini merebak.

Friday, October 30, 2009

REHLAH 2-JOGGING KE BUKIT SERINDIT

Tarikh: 12 April 2009
Masa: 7.00-9.00 pagi

Rehlah ini diadakan bertujuan untuk mengeratkan silaturahim selain sebagai salah satu riadah antara naqibah dan ahli usrah masing-masing yang dilaksanakan oleh biro kegiatan luar sepanjang tahun ini. Rehlah pada kali ini telah dihadiri oleh kesemua Ahli jawatankuasa Biro Kegiatan Luar. Antara aktiviti- aktiviti yang telah dijalankan semasa rehlah ini ialah:

i. Berjogging ke Bukit Serindit
ii. Mengadakan permainan musang dengan anak ayam
iii. Mengadakan permainan bola beracun


Tindakan susulan dibuat oleh setiap ahli jawatankuasa yang terlibat bagi aktiviti ini. Aktiviti berjaya dilaksanakan tanpa sebarang kekangan.

REHLAH 1-JOGGING KE BUKIT SERINDIT

Tarikh:22Februari2009
Masa:7.00-9.00 pagi

Rehlah ini diadakan bertujuan untuk mengeratkan silaturahim selain sebagai salah satu riadah antara naqibah dan ahli usrah masing-masing yang dilaksanakan oleh biro kegiatan luar sepanjang tahun ini. Rehlah pada kali ini telah dihadiri oleh kesemua Ahli jawatankuasa Biro Kegiatan Luar.


Tindakan susulan dibuat oleh setiap ahli jawatankuasa yang terlibat bagi aktiviti ini. Aktiviti berjaya dilaksanakan tanpa sebarang kekangan.

LAPORAN LAWATAN ILMIAH KE KOLEJ TEKNOLOGI ISLAM ANTARABANGSA MELAKA (KTIAM) DAN KOMPLEKS FALAK AL-KHAWARIZMI

Pada 19 Julai 2009, seramai 40 orang pelajar Institut Perguruan Perempuan Melayu, Melaka telah mengadakan lawatan ke Kolej Tinggi Islam Antarabangsa dan Kompleks Falak al-Khawarizmi.

Rombongan kami bertolak dari sekolah pada pukul 7.30 pagi dengan maniki bas yang disewa khas. Sebelum bertolak, kami telah diberi taklimat oleh En. Ridzuan iaitu guru yang akan mengetuai rombongan kami. Para pelajar diingatkan supaya menjaga disiplin diri dan nama baik institut.


Rombongan kami tiba di Kolej Tinggi Islam Antarabangsa Melaka pada pukul 9.30 pagi. Di situ, kami telah disambut oleh Jawatankuasa Perwakilan Pelajar dan Jawatankuasa Surau yang terdiri daripada pensyarah-pensyarah dari kolej tersebut. Setelah ucapan alu-aluan daripada kedua-dua institusi pengajian, kami teruskan lagi dengan sesi diskusi antara kedua-dua jawatankuasa institusi. Kami kemudiannya dibawa oleh mereka untuk meninjau fasiliti sekitar KTIAM dan seterusnya diikuti dengan jamuan makan tengahari.


Selama dua jam kami berada di situ, berbagai-bagai fakta dan pengalaman yang telah kami peroleh dan berkongsi. Sebelum menaiki bas menuju ke Kompleks Falak al-Khawarizmi, kami sempat mengambil gambar untuk kenang-kenangan.


Di Kompleks Falak al-Khawarizmi, pegawai dari kompleks tersebut telah membawa kami ke Planetrium. Di sana kami melihat pameran yang berkaitan tentang Sains Angkasa dan Astronomi. Setelah itu, kami mengikuti tanyangan 3D selama 2 jam. Selesai tayangan kami menjejaki menara cerap untuk melihat sendiri bagaimana proses cerapan berlaku.


Pada pukul 5.30 petang, kami berangkat pulang. Kami tiba di perkarangan institut pada pukul 6.30 petang. Sesungguhnya lawatan itu benar-benar bermakna dan berharap lawatan seperti itu dapat diadakan lagi pada masa akan datang.

Wednesday, October 28, 2009

UNDER CONSTRUCTION

..:SALAM DARI BISA:..
On HEAVY construction
Nantikan wajah baru blog Balai Islam Saidatina Aisyah
www.ippmbisa.blogspot.com


--------------------------------------------

"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam)."
(At-Taubah: 41)

Thursday, April 9, 2009

Klinik al-Quran


Program : Klinik al-Quran
Masa : selepas solat Isya'
Tarikh : 9 April 2009 (malam ini)
Tempat : Balai Islam Sayidatina Aisyah (BISA)
Penyertaan : guru pelatih IPGM KPM yang ingin memperbaiki cara bacaan al-Quran serta mempelajari hukum tajwid dengan lebih baik.

Berkata seorang ulama bernama al-Hakim:
“Jika kamu ingin Allah s.w.t ‘bercakap’ denganmu, bacalah al-Quran kerana al-Quran ialah ayat-ayat Allah yang ditujukan kepadamu. Tetapi jika kamu pula ingin 'bercakap’ dengan Allah s.w.t, maka dirikanlah solat kerana solat hakikatnya ialah doa, pengaduan, pujian dan rintihan seorang hamba kepada Allah s.w.t”

Monday, March 23, 2009

Reasons to smile



1. Smiling makes us attractive
We are drawn to people who smile. There is an attraction factor. We want to know a smiling person and figure out what is so good. Frowns, scowls and grimaces all push people away, but a smile draws them in.

2.Smiling changes our mood
Next time you are feeling down, try putting on a smile. There's a good chance you mood will change for the better. Smiling can trick the body into helping you change your mood.

3. Smiling is Contagious
When someone is smiling they lighten up the room, change the moods of others, and make things happier. A smiling person brings happiness with them. Smile lots and you will draw people to you.

4. Smiling Relieves Stress
Stress can really show up in our faces. Smiling helps to prevent us from looking tired, worn down, and overwhelmed. When you are stressed, take time to put on a smile. The stress should be reduced and you'll be better able to take action.

5. Smiling Boosts Your Immune System
Smiling helps the immune system to work better. When you smile, immune function improves possibly because you are more relaxed. revent the flu and colds by smiling.

6. Smiling Lowers Your Blood Pressure
When you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try if you have a blood pressure monitor at home. Sit for a few minutes, take a reading. Then smile for a minute and take another reading while still smiling. Do you notice a difference?

7. Smiling Releases Endorphins, Natural Pain Killers and Serotonin
Studies have shown that smiling releases endorphins, natural pain killers, and serotonin. Together these three make us feel good. Smiling is a natural drug.

8. Smiling Lifts the Face and Makes You Look Younger
The muscles we use to smile lift the face, making a person appear younger. Don't go for a face lift, just try smiling your way through the day!you'll look younger and feel better.

9. Smiling Makes You Seem Successful
Smiling people appear more confident, are more likely to be promoted, and more likely to be approached. Put on a smile at meetings and appointments and people will react to you differently.

10. Smiling Helps You Stay Positive
Try this test: Smile. Now try to think of something negative without losing the smile. It's hard. When we smile our body is sending the rest of us a message that "Life is Good!" Stay away from depression, stress and worry by smiling.


From : Mark Stibich & iLuvislam

Monday, March 9, 2009

Salam Maulidur Rasul 1430 Hijrah


Sambutan memperingati Maulid (kelahiran) Nabi Muhammad S.A.W. bukanlah suatu perkara yang asing di dalam masyarakat kita. Tanggal 12 Rabiulawal setiap tahun inilah umat Islam akan memenuhi ruang masjid ataupun kawasan-kawasan terpilih untuk menyambut Maulidul Rasul dengan diadakan pelbagai acara seperti: Membaca al-Quran dan berceramah mengenai sirah baginda S.A.W. ataupun beselawat serta berzanji dan pelbagai acara lagi dan pada akhirnya kadang-kala diadakan sedikit jamuan. Mimbar-mimbar Jumaat juga tidak terlepas dari berkhutbah dengan penuh bersemangat untuk menyatakan cintanya umat ini terhadap baginda S.A.W.

KEPUTRAAN NABI MUHAMMAD S.A.W.

Adapun nasab keturunan baginda S.A.W. adalah: Muhammad bin Abdullah bin Abdul Mutalib bin Hashim bin Abdul Manaf. Dikatakan bahawa nasib baginda S.A.W. ini sampai kepada Nabi Ismail A.S.

Nabi Muhammad S.A.W. lahir pada tahun Gajah iaitu tahun tentera Abrahah melanggar masuk untuk menyerang dan menawan kota Makkah. Namun percubaan untuk menawan Kaabah ini menemuni jalan kegagalan apabila Allah Taala mengantar sekumpulan burung Ababil untuk memusnahkan angkatan tentera Abrahah itu dalam sekelip mata sahaja. Mengikut pendapat yang paling hampir bahawa baginda S.A.W. telah dilahirkan pada 12 Rabiulawal tahun itu (terdapat juga beberapa pendapat lain lagi).

Baginda S.A.W. adalah seorang yatim ketika dilahirkan. Bapanya wafat ketika usia baginda S.A.W. dua tahun dalam kandungan ibunya. Setelah dilahirkan baginda S.A.W. dipelihara oleh datuknya Abdul Mutalib kemudian disusukan oleh Halimah binti Abi Zuwaib dari puak Bani Saad Bakri.

Kampung Bani Saad pada ketika itu mengalami kemarau yang teruk. Setelah sampai Nabi Muhammad S.A.W. untuk menyusu maka kampung tersebut berubah dari sebuah kampung yang tandus kepada sebuah kampung yang subur lagi menghijau. Di kampung ini jugalah baginda S.A.W. telah dibedah perut oleh malaikat ketika usia baginda lima tahun. Ini adalah di antara keberkatan dan mukjizat baginda S.A.W. yang telah dikurniakan oleh Allah Taala.

Ibu baginda S.A.W. telah wafat ketika usia baginda enam tahun. Ini menyebabkan baginda S.A.W. menjadi yatim piatu. Kemudian baginda dipelihara dan dididik pula oleh datuknya Abdul Mutalib sehingga usia baginda lapan tahun. Setelah datuknya meninggal dunia baginda dipelihara oleh bapa saudaranya Abu Talib.


Dipetik daripada: iluvislam.com

sekitar Tamrin Bina Insan (TAMBIN) fasa 1

Sesi pendaftaran peserta

Mendengar taklimat ringkas

Sesi LDK 



Tamrin Bina Insan Fasa 1 telah dijalankan pada 27 Februari hingga 1 Mac 2009 (Jumat - Ahad) yang lalu. TAMBIN kali ini diharapkan berjaya memantapkan keimanan para peserta dan secara tidak langsung, menjadi salah satu tarbiyah yang akan diteruskan pada masa hadapan untuk manfaat kita bersama.

Ucapan terima kasih diberikan kepada Jawatankuasa Pelaksana serta fasilitator yang telah memberikan kerjasama yang begitu baik sepanjang program ini berlangsung. 

Ukhuwah fillah abadan abada...

Sekitar Minggu Muslimah


Alhamdulillah... minggu muslimah telah berakhir dengan jayanya. Minggu muslimah ini telah diadakan bertujuan untuk mengeratkan ikatan ukhuwah antara guru pelatih menerusi aktiviti seperti pertandingan congkak, catur, galah panjang, lompat tali, syarahan, nasyid, dan sahabat sejati telah mendapat sambutan yang menggalakkan. Terkesan juga hati semasa slot deklamasi sajak dan nasyid di BISA yang turut melibatkan para jemaah bersama-sama menghayati bait-bait alunan nasyid. Semoga usaha murni ini akan diteruskan lagi pada masa akan datang. Syabas dan tahniah buat Jawatankuasa BISA khususnya lujnah kesenian dan kebudayaan.

Tuesday, March 3, 2009

Fadhilat Bulan Rabi'ul Awal

Bulan ketiga dalam kalendar Hijrah ini membawa satu peristiwa besar yang menjadi ingatan kepada seluruh umat manusia. Nabi junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W. telah diputerakan pada bulan ini iaitu pada 12 Rabiulawal, yang pada tahun ini jatuh pada 21hb April, 2005. Berbagai acara sambutan diadakan bagi memuliakan hari keputeraan junjungan kita ini.

Membesarkan Maulidur Rasul

SETIAP tahun pada 12 Rabiulawal, umat Islam di seluruh dunia terutama di negara kita akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad S.A.W. atau dikenali Maulidur Rasul dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Baginda merupakan nabi terakhir yang diutus oleh Allah S.W.T setelah nabi-nabi yang terdahulu. Hari keputeraan Rasulullah S.A.W. ini patut dibesarkan untuk memuliakan Baginda dan sebagai tanda kecintaan kita kepada Rasulullah S.A.W.

Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T. kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul. Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad S.A.W., kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal soleh.

Jelas kepada kita bahawa pembalasan Allah S.W.T. terhadap kebaikan begitu cepat sehinggakan terdetik sahaja di hati hendak berbuat kebaikan, sudah Allah S.W.T. akan memberi pembalasan yang tiada ternilai. Seseorang yang beriman, kuat bersandar kepada Allah, ketika di dalam kesusahan dia tetap tenang dan hatinya hanya mengadu kepada Allah dan mengharapkan pertolongan dan kasih sayang Allah S.W.T

Rasulullah S.A.W. bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa yang membesarkan hari keputeraanku nescaya aku akan menjadi penolongnya pada hari kiamat dan barangsiapa membelanjakan untuk majlisku seumpama ia membelanjakan emas sebanyak sebuah gunung untuk agama Allah." Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq R.A. berkata: "Barangsiapa membesarkan Maulud Nabi S.A.W., maka sesungguhnya ia akan menjadi temanku di dalam syurga." Begitu pula As-Sirri As Saqati berkata: "Barangsiapa pergi ke tempat yang ada dibaca di situ Maulud Nabi S.A.W. sesungguhnya dia diberi satu kebun daripada kebun-kebun syurga kerana dia pergi ke tempat itu tidak lain kerana cinta kepada Rasulullah S.A.W."

Keberkatan mengadakan Majlis Maulud itu bukan sahaja didapati oleh orang yang mengadakan majlis itu, tetapi seluruh ahli rumah atau orang yang tinggal di tempat itu turut mendapat keberkatannya.

Jalalaludin As-Sayuti berkata: "Barangsiapa antara orang Islam yang dibacakan di dalam rumahnya Maulid Nabi S.A.W, nescaya Allah S.W.T akan menghilangkan dan menjauhkan kemarau dan kecelakaan, bala, penderitaan, kebencian, hasad, kejahatan dan kecurian terhadap ahli-ahli rumah itu dan apabila dia mati, Allah S.W.T akan memudahkan dia menjawab akan soalan-soalan Mungkar dan Nakir dan dia akan mendapat tempat bersama orang-orang yang benar di sisi Tuhan yang Maha Kuasa lagi Maha Besar Kerajaan-Nya."

Beliau berkata lagi: "Tiada sebuah rumah atau masjid atau tempat-tempat yang dibaca di dalamnya akan Maulid Nabi S.A.W melainkan malaikat-malaikat melindungi ahli-ahli tempat itu dan Allah S.W.T akan melimpahkan rahmat-Nya kepada mereka dan malaikat-malaikat yang berpangkat besar seperti Jibril, Mikail, Israfil mendoakan kebaikan bagi orang-orang yang menganjurkan dan menyebabkan adanya majlis Maulid Nabi S.A.W itu."

Sumber : 

Wednesday, February 25, 2009

Minggu Muslimah 2009

Tema : Ukhwah Sejati Asas Pembentukan Nurani
Tarikh : 2-5 Mac 2009
Tempat : Balai Islam Sayidatina Aisyah (BISA)
Penganjur bersama : 
  • Jawatankuasa BISA 2009
  • Biro Agama & Dakwah, JPP
  • Biro Sastera & Budaya, JPP

Objektif program :
Pada akhir program ini, diharap guru pelatih dapat :
  • merapatkan hubungan persaudaraan antara guru pelatih 
  • memahami konsep kesusasteraan, kesenian & kebudayaan  yang sesuai dengan ajaran Islam
  • memberi pendedahan terhadap program seni budaya yang bermanfaat dalam pembentukan diri muslimah
  • mengimarahkan BISA dengan aktiviti yang digariskan oleh Islam

Aktiviti - aktiviti yang boleh disertai :
  • Majlis pelancaran minggu muslimah 2009 ( 2 Mac )
  • Pertandingan catur & congkak ( 3 Mac )
  • Permainan Padang  - lompat getah & galah panjang ( 4 Mac )
  • Pertandingan pasangan sahabat sejati ( 5 Mac )
  • Majlis penutupan minggu muslimah & penyampaian hadiah ( 4 Mac )

Antara persembahan yang menarik :
  • Persembahan bercerita & nasyid
  • Deklamasi sajak

Promosi
sila dapatkan segera reben khas minggu kesenian Islam daripada biro kesenian & kebudayaan BISA :-)

Tuesday, February 24, 2009

Tamrin Bina Nuqaba' 1

Tema : Cakna Ilmu Pemangkin Nuqaba' Cemerlang
Anjuran : JHEP dengan kerjasama BADAR
Tarikh : 27 Februari - 1 Mac 2009 (Jumaat - Ahad)
Tempat : Balai Islam Sayidatina Aishah, IPGM Kampus Perempuan Melayu
Sasaran : 70 orang guru pelatih

Objektif :
  • Mencungkil bakat dan kepimpinan melalui modul terancang.
  • Memberi kesedaran kepada nuqaba' mengenai kepentingan dakwah yang berkesan dalam mewujudkan biah solehah dalam kalangan guru pelatih.
  • Memberi pendedahan kepada guru pelatih untuk mengendalikan usrah yang berkesan.
  • Mengeratkan silaturrahim antara para nuqaba'.

Tentatif Program: 

27 Februari 2009 (Jumaat)

2.30           Pendaftaran
3.30           Taklimat program
4.30 - 5.30     Minum petang & solat Asar
5.30 - 6.30     Sesi ta'aruf
6.30 - 7.30     Makan malam & persiapan diri
7.30 - 9.30     Solat Maghrib & kuliah Maghrib
                  Tajuk : Jahiliyyah-dulu, kini dan kesannya
9.30 - 10.30   Kuliah Dasar 1
                   Tajuk : Ciri-ciri khusus Islam
10.30 - 11.00 Minum malam
11.00 - 11.45  Muhasabah & halaqah Al-Mulk

28 Februari 2009 (Sabtu)

4.30        Qiamullail
6.00 - 7.00    Solat Subuh & bacaan al-Ma'thurat
7.00 - 7.30     Bicara pagi
         Tajuk : Islam agama nasihat
7.30 - 8.30      Sarapan & persiapan diri
8.30 - 10.00   LDK 1
10.00 - 11.00 Minum pagi
11.00 - 12.00 Kuliah Dasar 2
         Tajuk : Islam sebagai ad-deen - konsep & penghayatan
12.00 - 2.00  Makan tengah hari & solat Zohor
2.00 - 4.30    LDK 2
4.30 - 5.30    Minum petang & solat Asar
5.30 - 6.30    Riadah
6.30 - 7.30     Makan malam
7.30 - 9.30     Solat Maghrib & kuliah Maghrib
        Tajuk : Isu Semasa - Perkembangan umat Islam di dalam 
    dan di luar negara untuk memperjuangkan Islam
- apa peranan kita?
       Solat Isya'
9.30 - 10.30  Kuliah Dasar 3 
     Tajuk : Perkara-perkara yang membatalkan iman 
      - implikasinya dalam kehidupan
10.30 - 11.00 Minum malam & halaqah al-Mulk

1 Mac 2009 (Ahad)

3.00 - 5.30    Kembara malam
5.30 - 7.00    Solat Subuh, tadabbur al-Ma'thurat & bicara pagi
        Tajuk : Hijab dalam Islam - Ikhtilat dan Aurat
7.00 - 7.30    Senaman pagi
7.30 - 8.30    Sarapan
8.30 - 10.00   LDK 3
10.00 - 10.30  Minum pagi
10.30 - 12.00  Refleksi
12.00 - 12.30  Majlis perasmian penutup
12.30 - 2.00   Makan tengah hari & solat Zohor
2.00      Bersurai

Wednesday, February 18, 2009

Bengkel Penyusunan Modul Usrah

Biro Usrah dan Tarbiyah BISA telah menganjurkan satu program yang julung kalinya diadakan, iaitu bengkel penyusunan modul usrah bagi usrah umum (usrah sughra). Bengkel yang telah diadakan pada 13 hingga 15 Februari ini bertujuan untuk menyelaraskan silibus usrah agar lebih rapi dan sistematik. Seterusnya, silibus yang tersusun akan memudahkan lagi tugas bagi Biro Usrah dan Tarbiyah BISA pada masa akan datang. 

Alhamdulillah, semua AJK BISA yang terlibat secara langsung dalam bengkel ini telah memberikan kerjasama yang baik walaupaun masing-masing mempunyai kekangan masa. 

Aturcara program adalah seperti berikut:

  • 13 Februari : 9-11 malam
  • 14 Februari : 9-11 malam
  • 15 Februari : 8-12 tengah hari

Monday, February 9, 2009

Sumbangan untuk Permaidani BISA

Pihak Jabatan Pendidikan Moral dan Agama Islam ingin memohon sumbangan dalam bentuk wang ringgit. Buat pengetahuan semua guru pelatih, wang ini akan digunakan untuk tujuan menggantikan permaidani lama di Balai Islam Sayidatina Aisyah dengan permaidani yang baharu. 

Sehubungan dengan itu, guru pelatih boleh membayar RM10 seorang kepada Biro Agama dan Dakwah iaitu, saudari Rahmah binti Basri (bilik BB 20), saudari Norzarina binti Kamarudin (bilik BB21) dan saudari Norhasmira binti Salleh (bilik C 05). Segala kerjasama dan sumbangan yang diberikan amatlah dihargai dan hanya Allah yang dapat memberikan ganjaran yang setimpal.

Apakah fadilat bersedekah?

  • dapat menolak bala dan panjang umur. Sebabnya, apabila kita bersedekah, penerimanya akan mengucapkan alhamdulillah sebagai tanda penghargaan kepada Allah dan juga kepada manusia yang memberikan sumbangan.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, mafhumnya:

" Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah pada jalan Allah sebahagian daripada hasil usaha kamu yang baik dan sebahagian daripada apa yang Kami keluarkan untuk kamu. Dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat, kecuali dengan memejamkan mata padanya. Dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa terpuji ".

Thursday, February 5, 2009

Mutiara Hikmah

  • Perkataan yang baik dan pemberian maaf lebih baik daripada sedekah yang diiringi dengan perkataan yang menyakitkan (Mafhum Surah AI-Baqarah: 263).
  • Amat besar kebenciannya di sisi Allah apabila kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya. (Mafhum Surah al-Saf :3)
  • Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (bakhil lagi kedekut). Apabila ia ditimpa kesusahan, ia sangat gelisah dan apabila beroleh kesenangan ia menjadi bakhil." (Mafhum Surah AI-Ma'arij :19-21).
  • Daripada Abi Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda : Siapakah yang akan mengambil daripadaku beberapa perkataan lalu beramal dengannya atau memberitahu siapa yang akan mengamalkannya? Jawabku : Saya, wahai Rasulullah. Lalu Rasulullah SAW memegang tanganku dan mengira lima. Sabda baginda ;"Jauhkanlah larangan-larangan nescaya engkau akan menjadi manusia yang paling beribadah; relalah dengan apa yang telah Allah SWT kurniakan kepadamu nescaya engkau akan menjadi manusia paling kaya; berbuat baiklah kepada jiran nescaya jadilah engkau orang mukmin sejati; Kasihilah orang lain sepertimana engkau mengasihi dirimu sendiri nescaya engkau menjadi sebenar-benar muslim dan janganlah engkau banyak ketawa kerana ia akan mematikan hati". (Maksud hadis)
  • Daripada Abi Hurairah RA rasulullah SAW menyatakan mukmin yang kuat adalah lebih baik dan dikasihi daripada mukmin yang lemah. Dan dalam semua kebaikan maka rebutlah perkara yang memberi faedah kepada dirimu. Dan mintalah pertolongan daripada Allah dan jangan kamu bersifat lemah. Dan apabila kamu ditimpa bencana jangan kamu mengatakan kalaulah aku berbuat begini tentu akan jadi begini. Bahkan hendaklah kamu berkata bahawa ini adalah suatu ketentuan Allah dan berlaku dengan kehendakNya. Sesungguhnya perkataan 'kalau' ini membuka pintu perbuatan syaitan." (Maksud Hadis).
  • Manusia lumrah melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan ialah mereka yang bertaubat. (Hadis riwayat Ahmad dan At-Tarmizi).
  • Siapa yang akan diberikan kebaikan (nikmat) oleh Allah diberikannya penderitaan(lebih dahulu). (Hadis riwayat Bukhari).
  • Ada empat hal yang dapat mengangkat seseorang kepada darjat yang tertinggi, walaupun amal dan ibadahnya sedikit, iaitu bersifat pemaaf, merendah diri, pemurah dan budi pekerti yang baik. Itulah kesempurnaan iman. (Abul Qasim Al-Junaid).
  • Mencari kekayaan dan kesenangan dunia tanpa dibatasi dengan keimanan dan kemuliaan akhlak akan menjejaskan ketenteraman, mencalar keadilan dan menghakis kemanusiaan. (al-Iman wa al-Hayah - Syeikh Yusuf al-Qaradhawy).
  • Jika hati tercemar dengan keburukan dunia, akibatnya terhalanglah ukhuwah yang ikhlas, lantaran hati yang tandus dan malas memikirkan kebenaran. Akhirnya hilang segala nikmat yang Allah SWT berikan, tiada rasa lazat keimanan dan yang tinggal hanyalah tekanan. Insaflah wahai saudaraku, jika kita terlanjur jalan, usah malu mohon keampunan, malah bersegeralah untuk dibimbing kembali kepangkal jalan. Semoga Allah SWT beri keampunan dan kerahmatan .(Kata-kata Hukama')
  • Kenapa ada benci pada sesuatu yang tidak sepatutnya kita membenci. Kenapa kedekut kasih sayang pada orang yang sepatutnya kita memberi? Kenapa bakhil kemaafan pada orang yang menyakiti? Kenapa tiada ukhuwwah, padahal insan lebih mulia daripada haiwan. (Kata-kata Hukama')

Tuesday, February 3, 2009

BISA kita berwajah baharu

Jom pakat ramai-ramai mengimarahkan BISA...

Tuesday, January 27, 2009

fadhilat bulan Safar

BULAN Safar adalah bulan kedua mengikut perkiraan kalendar Islam yang berdasarkan tahun Qamariah (perkiraan bulan mengelilingi bumi). Safar ertinya kosong. Dinamakan Safar kerana dalam bulan ini orang-orang Arab sering meninggalkan rumah mereka menjadi kosong kerana melakukan serangan dan menuntut pembalasan ke atas musuh-musuh mereka. Antara peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam pada bulan ini ialah: 

  • Peperangan Al-Abwa pada tahun kedua Hijrah, 
  • Peperangan Zi-Amin, tahun ketiga Hijrah, dan 
  • Peperangan Ar-Raji (Bi'ru Ma'unah) pada tahun keempat Hijrah.

Di dalam bulan ini juga ada di kalangan umat Islam mengambil kesempatan melakukan perkara-perkara bidaah dan khurafat yang bertentangan dengan syariat Islam. Ini kerana menurut kepercayaan turun-temurun sesetengah orang Islam yang jahil, bulan Safar ini merupakan bulan turunnya bala bencana dan mala- petaka khususnya pada hari Rabu minggu terakhir. Oleh sebab itu setiap tahun mereka akan melakukan amalan-amalan karut sebagai cara untuk menolak bala yang dipercayai mereka itu.

Selain daripada amalan tersebut, kebanyakan umat Islam pada masa ini, khususnya orang-orang tua di negara ini tidak mahu mengadakan majlis perkahwinan dalam bulan Safar kerana mereka berpendapat dan mempercayai bahawa kedua-dua pengantin nanti tidak akan mendapat zuriat. Amalan dan kepercayaan seperti itu jelas bercanggah dengan syariat Islam serta boleh menyebabkan rosaknya akidah.

Sebenarnya nahas atau bala bencana itu tidaklah berlaku hanya pada bulan Safar sahaja. Kepercayaan karut itu telah ditolak dan dilarang dengan kerasnya oleh agama Islam sebagaimana firman Allah s.w.t dalam Surah At-Taubah ayat 51, yang bermaksud:

"Katakanlah (wahai Muhammad), tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal.''

Mengamalkan perkara-perkara khurafat atau kepercayaan karut adalah nyata ditegah oleh syarak di samping ketiadaan manfaatnya ia boleh merosakkan akidah seseorang dan ia juga menambahkan amalan-amalan bidaah yang buruk. Oleh yang demikian, umat Islam hendaklah melemparkan sangkaan atau kepercayaan karut tersebut supaya kita terlepas daripada amalan-amalan yang boleh membawa kepada syirik.

Amalan-amalan sunat di bulan Safar adalah sama seperti amalan-amalan sunat di bulan-bulan lain. Tiada amalan-amalan istimewa yang khas untuk bulan Safar yang menjadi amalan Rasulullah saw ataupun para sahabat mahupun salafus-soleh. Kita dianjurkan untuk meningkatkan amalan-amalan baik dari hari ke hari tanpa mengira apa jua bulan dalam taqwim. Tingkatkan mutu amalan-amalan fardhu dan tambah amalan-amalan sunat pada setiap masa seperti yang disarankan oleh Islam tidak kira di dalam bulan mana sekalipun. Yang penting adalah niat yang disertakan keikhlasan.

Sumber: 

Monday, January 26, 2009

Solat Sunat Gerhana Matahari


Gerhana matahari berlaku apabila kedudukan bulan terletak di antara bumi dan matahari oleh itu menutup cahaya matahari. Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

Solat Sunat Gerhana atau juga dikenali sebagai solat sunat Kusuf atau Solat Khusuf merupakan solat yang didirikan sewaktu terjadi gerhana bulan atau matahariKusuf dari segi bahasa bermaksud terlindungnya cahaya matahari sama ada terlindungnya itu dalam bentuk juzu'nya atau keseluruhannya. Khusuf pula mutlak digunakan untuk lindungan cahaya bulan secara juzu' atau pun keseluruhannya. Ramai ulama' yang menyatakan bahawa kedua-dua kalimah itu boleh digunakan untuk kedua-duanya sekali sama ada gerhana bulan atau pun matahari.

Bagi mereka yang beragama Islam, mereka digalakkan untuk melakukan Solat Sunat Gerhana ketika berlakunya gerhana. Pada 26 Januari 2009 (Isnin) berlaku lagi kekuasaan Allah pada alam ini iaitu fenomena Gerhana Matahari. Waktu berlaku pada waktu 16:20 waktu Malaysia dan berakhir dijangka 19:00. Adalah sebaik-baiknya memulakan solat gerhana matahari berjemaah di surau atau masjid di tempat anda kerana dapat mendengar khutbah yang bakal dibacakan oleh khatib. Hukum khutbah dan solat gerhana adalah sunat muakad (yang dituntut), jadi meninggalkannya hukumnya makruh (dibenci) tanpa uzur syari'e.

Sumber:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...