Friday, May 6, 2011

Eh, Nampak Kaki!

Assalamualaikum..

Alhamdulillah, selesai sudah acara Kejohanan Balapan & Padang IPG Kampus Perempuan Melayu untuk kali yg ke-40 ni. Penat kan? Tahniah kepada semua kumpulan rumah sukan yg berjaya menggondol banyak hadiah tu. Heheh. Menang dan kalah tu biasalah, adat permainan. Ye idak? Yg penting kita enjoy dan tak lupa Allah. :)

Emm, dah penat dan puas berehat, malam tu digemparkan pulak dgn kecelakaan yg berlaku ke atas guru pelatih dan asrama. Hmm, harap2 segala peringatan yg dah disampaikan di BISA malam tadi dapat diingat, difikir, direnung dan diaplikasi. Bukan susah pun. Mudah. Tutup je apa yg patut, tinggal je apa yg tak patut. Ingat tu. Mudah-mudahan kita semua sentiasa dipayungi rahmat dan kasih sayang Allah dan terhindar daripada segala marabahaya. Aminn Ya Rabb..

Actually, nak cakap tentang SOLAT. Hah, sebelum tu, sy nak tanya sikit. Apa sebenarnya yg kita patut jaga dalam solat kita? Hmm? Rukun solat? Perbuatan dalam solat? Khusyuk dalam solat? Haa..betul3. Tapi selain tu? Aurat? Bagaimana sebenarnya aurat kita dalam solat ye? Adakah sama aurat kita sesama bukan muhrim dgn aurat kita sewaktu solat? Absolutely! Memang sama! Macam mana tu? Maksud saya di sini, aurat kita sesama bukan muhrim adalah seluruh tubuh kita, KECUALI bahagian muka dan tapak tangan. Kan? Jadi macam tu juga lah aurat kita sewaktu dalam solat. :)

Hah. Saya sangat SUKA untuk BERKONGSI sesuatu ni. Dah lama sebenarnya pendam. Yelah, nak cakap sy tak pandai. Menaip je saya tahu. Hehe. Haa,macam mana nak tahu, adakah kita betul-betul sudah menutup aurat atau belum? Senang. Senang sangat-sangat! Hanya perlu pastikan dan tanya pd diri sendiri, boleh tak pakaian aku ni bawak pi solat. Andai tiada sarung kaki, boleh ke aku solat? Kalau nampak leher, nampak lengan. Boleh ke tak ye aku solat dengan pakaian yg begini? Konklusi bagi kenyataan sy ni ialah :

Pakaian yang menutup aurat = Pakaian sewaktu solat

Bukan bermakna kamu sentiasa kena pakai telekung utk memastikan aurat kamu terjaga. No! Ingat lagi apa yg Ustazah Salbiah cakap? Kan boleh je kalau tak pakai telekung pun sewaktu solat. Asalkan kita tutup aurat, baju tak ketat dan sebagainya. Hah. Senang kan? Jangan me"rigid"kan agama..Sesungguhnya Islam itu indah, mudah, tak menyesakkan. Kenapa nak kata panas jika kita menutup aurat secara sempurna, kalau kita belum lagi mencuba? :)

Nak sentuh tajuk pulak. Dari tadi membebel je. Tak masuk tajuk lagi tu. Hehe. Emm, jadi, setelah tahu apa yg patut kita tutup sewaktu sedang solat, maka saya mahu bertanya lagi. Adakah KAKI termasuk dalam anggota aurat kita sebagai seorang wanita? Yups, memang aurat pun. Hah, kalau macam tu, kalau kain kita tersingkap dan menampakkan kaki kita sewaktu solat, adakah terbatal solat kita??? Ramai yg tak berapa nak ambil perhatian tentang perkara-perkara macam ni. Ala, nampak kaki je kot. Bukan apa-apa pun..Isyhh..salah tu kak!

Dalam hal ni, ada banyak pendapat yg berbeza tentang sah atau tidak solat seorang wanita itu apabila kakinya terlihat. Tapi, oleh sebab kita di Malaysia ni berpegang pada Mazhab Syafie, maka hukum solat kita apabila kaki kita terlihat atau tersingkap sewaktu sedang solat adalah BATAL jika kita maklum tentang keadaan kaki kita yg terbuka tu, dan kita PERLU MENGULANG SEMULA solat kita, sebab solat tadi dah terbatal.

Takkan tak sedar kot kalau kain kita tersingkap waktu solat? Emm, takpe2. Mungkin tak perasan. Tapi untuk kawan-kawan yg ternampak tu, cepat-cepat tolong tutupkan kaki kawan yg tersingkap tu. Kalau sempat beritahu kat kawan yg ternampak kakinya tu, beritahu la dia, yg waktu dia solat tadi, nampak kaki. Jadi dia perlu solat semula. Kalau tak sempat, nak buat macam mana, kan. Huhu. Yang penting kita dah berusaha. Isyh, saya takut juga kalau ada guru pelatih atau para pembaca yg akan salah faham tentang apa yg sy bebelkan dalam post ni. Jadi, untuk mendapat penjelasan yg lebih lanjut lagi, kalian boleh merujuk kepada golongan yg lebih arif dan ahli dalam hal-hal macam ni. Ok? :)

Rasanya setakat ini sahaja perkongsian kali ni. Kalau nak baca lagi, boleh baca di SINI. Memang santai, tapi bermakna. Sesungguhnya segala yg baik itu datangnya dari Allah, ambillah dan jadikannya sebagai tauladan. Kalau ada yang buruk dan tak bermanfaat tu, buang je jauh-jauh. Boleh kan? Hehe. Semoga Allah merahmati kalian semua!

Ma'assalamah.. :)



Kalau lelaki takpe la nampak kaki pun...Huhu =.="



Macam Sukan SEA pun ada. Ea?
Opss. Gambar tak berkaitan. ;p



nota kaki : Berpesan-pesan pada kebenaran..:)

2 comments:

Crew Surau Nurul Yaqin said...

best post ne.. mohon share ya.. =)

Nur Adilla Rahmadullah said...

mohon share tenkiu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...