Monday, November 14, 2011

Muqaddimah daripada Pengerusi BISA 2012



Selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Assalamualaikum..

Sabda Rasulullah SAW:
“Kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua akan bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin” (HR Umar r.a)

- Terima kasih kepada saudari pengacara majlis, yang berusaha Pengarah IPG Kampus Melayu Puan Hajah Noor Hayatee bt Md Nor, yang berusaha Pn. Hjh Maimun binti Abd Aziz, Timbalan Pengarah IPGK PM, yang berusaha Dr Hj Mihat bin Hj Dolah, Ketua Jabatan, Jabatan HEP IPGK PM, yang berusaha Ustaz Mohd Rizuan bin Hj Rasip, Ketua Jabatan, Jab. Pendidikan Islam dan Moral IPGK PM, Ustaz Mohd Nasri bin Abdullah Ketua Unit Pembangunan Insaniah selaku penasihat Jawatankuasa BISA, para pensyarah, saudari Siti Umairah binti Othman, YDP JPP dan seluruh ahli jawatankuasa BISA yang lama dan baharu, seterusnya rakan-rakan guru pelatih yang saya muliakan sekalian.

  Alhamdulillah, bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana dengan nikmat Islam dan juga nikmat Iman yang diberikan, kita masih lagi diberi kesempatan untuk berkumpul bersama-sama pada malam ini bagi menjayakan Majlis Pembubaran JK BISA 2011 dan Pelantikan JK BISA 2012. 

   Pertamanya, saya ingin merakamkan ucapan tahniah dan juga takziah kepada saf kepimpinan JK BISA yang baharu bagi sesi 2012 yang akan bersama-sama dengan saya dalam meneruskan lagi kepimpinan Jawatankuasa BISA untuk tahun hadapan.

   Sesungguhnya tugas yang telah diamanahkan kepada saya ini merupakan amanah yang berat dan perlu saya pikul dengan sebaiknya yang mana amanah yang dipikul akan ditanya oleh Allah kelak. Suka untuk saya berkongsi satu kisah yang mana pernah suatu ketika Abu Zarr al-Ghifari berkata kepada Rasulullah 
"Tidakkah anda mahu mengangkat saya menjadi pemimpin wilayah?" Maka baginda pun menepuk bahu Abu Zarr dan bersabda : ”Wahai Abu Zarr, anda lemah. Ini adalah amanah. Ia adalah sumber kehinaan dan penyesalan di hari kiamat kelak, kecuali siapa yang menerima mandat kepimpinan ini dengan betul dan menunaikan segala tuntutannya." (Riwayat Muslim)

 Menyedari besarnya amanah sebagai pemimpin, kami perlulah meletakkan pergantungan kepada Allah SWT. Semua kelancaran tugas, kejayaan dalam mencapai matlamat tidak akan berhasil kecuali dengan taufik dan pertolongan Allah Ta’ala. Dengan bersandarkan keyakinan bahawa pemilihan ini merupakan pemilihan dari Allah SWT maka saya perlu meneruskan tanggungjawab ini dan dalam meneruskan tanggungjawab yang diberikan ini, saya amat mengharapkan kerjasama dari rakan-rakan guru pelatih sekalian untuk sama-sama mengimarahkan BISA sekaligus membantu perjalanan tugasan yang akan kami teruskan bagi tahun hadapan. Insya ALLAH

   Kami, ahli Jawatankuasa Balai Islam Saidatina Aisyah akan sama-sama berusaha untuk mewujudkan biah atau suasana solehah di IPG ini sebagaimana yang telah kami lafazkan dalam bai’ah sebentar tadi bersaksikan sekalian yang hadir menyaksikan majlis pada malam ini.

   Kami juga ingin memperkenalkan satu ungkapan berdasarkan akronim BISA iaitu ‘Be Islamic, Survive Ad-deen’ yang mana selaras dengan hasrat kami untuk menerapkan nilai-nilai islam disamping memupuk insan yang cinta untuk mengamalkan Islam secara total dalam kehidupan seharian kerana Islam merupakan agama yang syumul dan sesuai diamalkan sampai bila-bila. Dalam masa yang sama konsep ‘bergerak atas dasar kefahaman’ akan diimplementasikan dalam menerajui kepimpinan BISA pada tahun hadapan. InsyaAllah.

   Jawatankuasa Balai Islam Saidatina Aisyah bagi sesi 2012 akan digerakkan berdasarkan visi Melahirkan bakal mu’allimah yang berintegriti melalui pelaksanaan tugasan didasari kefahaman Islam yang jelas. Manakala visi berkenaan akan cuba untuk direalisasikan melalui dua metode misi iaitu yang pertama merangka pelan tindakan pengurusan yang sistematik dan yang kedua menggalakkan penglibatan guru pelatih dalam program kerohanian BISA.

    Sudah tiba masanya BISA mengorak langkah baru dan bertenaga dalam menggerakkan usaha mewujudkan. Beberapa perubahan secara sistematik dan berperingkat akan dilakukan bagi memastikan segala apa yang dicita-citakan mampu untuk direalisasikan Saidina Ali pernah berkata: 
“Kebenaran yang tidak terancang akan dikalahkan oleh kebatilan yang tersusun rapi” dan kita tidak mahu perkara seumpama ini terjadi dalam organisasi yang berpaksikan Islam di kampus IPG Kampus Perempuan Melayu ini.

   Insya ALLAH pengalaman yang saya peroleh sepanjang berada dalam organisasi BISA selama dua tahun berturut-turut akan saya gunakan sebaiknya.

   Tidak berniat untuk berucap panjang dan cukuplah sekadar itu sahaja dari saya, yang baik itu datangnya dari Allah SWT, dan yang buruk itu datangnya dari saya juga dengan izin Allah SWT juga dan saya amat mengharapkan kerjasama daripada semua pihak dalam membantu JK BISA untuk tahun hadapan. Juga tidak lupa ucapan tahniah kepada Biro Agama & Dakwah JPP serta saf kepimpinan JK BISA 2011 yang telah merancang majlis pada malam ini dengan baik dan sama-samalah kita mengharapkan keredhaan Allah SWT terhadap setiap perkara yang kita lakukan. Wallahualam…

Sekian, terima kasih.


fakir ilallah
(Nazurah Anuar)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...