Monday, February 14, 2011

Kau Sayang Dia?

Assalamualaikum..


Eh, sedar tak, Hari Valentine dah tiba! Jap2. Ade ke sesiapa antara kamu yg sambut 'hari bersejarah' ni?? Takde? Ok, good girl. :)

Kita seringkali didedahkan dengan bermacam cerita tentang hari ni. Macam-macam pendapat dan versi cerita yg kita tahu. Kan? Ada yg kata, hari Valentine ni sempena mengingati kematian St. Valentine. Ada pula yg sebut, hari ni hari kehancuran umat Islam. Wahh. Dan macam-macam lagi versi cerita yg tak sudah2 dipusing sana-sini.

Sinonimnya, hari Valentine ni diraikan oleh pasangan muda-mudi yg sedang hangat berpacaran dan kononnya cinta mati. Err, kamu pasti ke cinta kamu tu cinta sejati? Kamu betul-betul sayang dia? Serius?
Kalau betul sayang, kenapa tak mau menikah? Kalau betul cinta, mana buktinya? Owh, bukti? Sudah pun kami buktikan di katil-katil hotel, di taman-taman. Hey, semurah itukah cinta kalian?? Astaghfirullah.

Pernah saya tanyakan kepada seorang rakan (lelaki), kenapa org suka berpacaran, tapi tak suka nak menikah awal? Dan jawapannya adalah, takut terbeban dengan tanggungjawab. Saya pasti semua org pun akan berfikir perkara yg sama. Kan? Bercakap memang senang. Untuk mengaplikasikannya yg sukar.

Namun situasi zaman sekarang, ramai muda-mudi yg suka ambil jalan "touch & go". Mudahnya. Ambil, nikmati, kemudian tinggalkan. Wahh! Di mana rasa tanggungjawab tu? Pandai buat tapi tak mahu tanggung dan tak tahu jawab. Wahai syabab sekalian..sampai bila akan jadi begini....Nauzubillah..

Jom baca sedikit tentang hari Valentine ni :

9 Rabiulawal 1432H.[MOD] - Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) hari ini menyeru supaya fatwa pengharaman sambutan Hari Valentine diwartakan di seluruh negara. Presidennya Zainul Rijal Abu Bakar berkata, langkah itu perlu dilakukan "bagi membolehkan pihak berkuasa agama mengambil tindakan lebih tegas. Katanya, masih terdapat sebahagian umat Islam yang menyambut hari berkenaan walau ianya telah diputuskan sebagai "haram" oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada November 2005.

"Tidak ada salahnya pihak yang diberi kuasa melaksanakan kawalan moral sebagaimana yang dibenarkan oleh undang-undang terhadap umat Islam.

"Malah orang awam juga dibenarkan mengikut Akta Tatacara Jenayah (Mahkamah Syariah) di Wilayah Persekutuan dan negeri-negeri melaksanakan kawalan pencegahan maksiat ini seperti yang dibenarkan oleh undang-undang," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, pihak berkuasa agama Islam perlu tegas dalam menjalankan kawalan pencegahan maksiat seperti itu dan bukannya terhad kepada hari Valentine sahaja.

"Tiada istimewanya hari tersebut yang membolehkan umat Islam bebas dari undang-undang jenayah syariah. Kawalan pencegahan maksiat ini perlu terus dilaksanakan sepanjang tahun selepas ini," katanya. Katanya lagi, PPMM turut kesal dengan kenyataan golongan tertentu yang mempertikai pengharaman Hari Valentine.

Beliau mendakwa, Hari Valentine itu sememangnya berpunca daripada agama Kristian serta disambut bagi mengingati seorang santonya – Saint Valentine.

"Saint Valentine dianggap sebagai pejuang agama Kristian yang dibunuh kerana menyebarkan agama Kristian oleh orang Rom. Saint Valentine dianggap sebagai utusan agama Kristian yang dikenang, didewakan serta dipuja pada tarikh kematiannya," katanya lagi.

Sumber - Malaysia Kini


Lihat, sehingga dikeluarkan fatwa tentang hukum menyambut hari Valentine ni. Namun masih ramai yg tak sedar. Mungkin juga ada yg sedar, namun celik mata dan buta hati..Nauzubillah. Lalu cinta mana yg kita harus dahulukan? Cinta dia? atau cinta Dia?

Fikir-fikirkan..~



Nota kaki :

Maaf andai tiada kesantunan bahasa dan kurang dari segi ilmunya. Hanya sekadar perkongsian rasa dari seorang insan biasa.

1 comment:

nurIman Abdul said...

go bintun go!!hehe..;p

xmasal..huuhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...